Nasza Szkoła w Rabce-Zdroju, istnieje od 1995r. Przyjmujemy dzieci i młodzież
z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową oraz zaburzeniami rozwoju.
W
Szkole Podstawowej Specjalnej im. św. Tereski od Dzieciątka Jezus w Rabce-Zdroju uczą się dzieci pochodzące
z terenu całej Polski. Edukacja w naszej placówce rozpoczyna się od rocznego przygotowania przedszkolnego. Do klasy wstępnej przyjmowane są także dzieci w wieku przedszkolnym w celu wcześniejszej rewalidacji
i przygotowania dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego.
W oddziale przedszkolnym zajęcia dostosowane są do możliwości dzieci i skierowane na rozwój aktywności
i sprawności. W nauczaniu zintegrowanym dzieci powoli oswajają się
z nauką, uczą się czytać
i pisać.
Klasy wyposażone są w liczne pomoce dydaktyczne dla osób niewidomych i słabowidzących. Dysponujemy materiałami:
- rozwojowymi wykorzystywanymi w pedagogice Marii Montessori
- do ćwiczeń praktycznych, rozwijającymi samodzielność w zakresie samoobsługi
- sensorycznymi, rozwijającymi zmysły
|
Kształcenie w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy obejmuje zajęcia edukacyjne i rewalidacyjne oraz przysposobienie do pracy. W ramach przysposobienia do pracy uczniowie zdobywają umiejętności w zakresie gospodarstwa domowego, zajęć kulinarnych, rękodzieła, prac ogrodniczych oraz prac biurowych.
Wiele środków dydaktycznych dostosowanych jest do możliwości i potrzeb uczniów. Dzieci pracują na materiale obrazkowym, dzięki wykorzystaniu niewielkich czasem możliwości wzrokowych, oraz na okazach naturalnych, bezpośrednich obserwacjach wielu rzeczy i zjawisk w trakcie licznych wycieczkach i zabaw.
|
W nauce czytania i pisania stosuje się dwie techniki: uczniowie niewidomi pracują
systemem Braille`a, natomiast dzieci
słabowidzące poznają czarny druk. Dzieci korzystają również
z tradycyjnych pomocy dydaktycznych. Uczniowie przebywający
w naszej szkole mają bardzo zróżnicowane możliwości i potrzeby. Aby w pełni wykorzystać ich potencjał,
a zaburzone lub opóźnione funkcje usprawniać lub kompensować, niezbędne jest indywidualne podejście. Dzieci z zaburzeniami mowy uczą się posługiwać komunikatorami mowy.
Celem naszej działalności jest: edukacja, wychowanie
i rewalidacja dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością. Staramy się o możliwie najlepsze przygotowanie naszych wychowanków do życia w społeczeństwie przez usprawnianie, usamodzielnianie, rozwój umysłowy oraz rozwijanie ich uzdolnień.
Szkoła realizuje program dostosowany do indywidualnych możliwości uczniów. Uczniowie przebywający w naszej szkole mają bardzo zróżnicowane możliwości i potrzeby.
Rehabilitacja wzroku obejmuje pobudzanie patrzenia, stymulowanie widzenia, rozwijanie podstawowych sprawności wzrokowych oraz kształtowanie pojęć
i pamięci wzrokowej. Po wcześniejszym przeprowadzeniu diagnozy dla każdego dziecka konstruowany jest indywidualny program usprawniania widzenia.
|
W ramach zajęć rewalidacyjnych oferujemy::
- z rehabilitacji ruchowej
- orientacji przestrzennej
- terapii widzenia
- logopedii
- muzykoterapii
- integracji sensorycznej
- masażu z elementami integracji sensorycznej
|
Uczniowie aktywnie uczestniczą w życiu szkoły i środowiska lokalnego poprzez udział
w spotkaniach integracyjnych, spartakiadach, konkursach
i wycieczkach.